trixa i photoshop

När jag fixade med mina kort innan jag blev mer kunnig på det så testade jag mig fram med olika filter. Efter varge filter så ångrade jag och sedan provade jag nästa och på så sätt lärde jag mig vad man kunde göra med dem.
Nu ändrar jag oftast korten med funktionen selektiv färgändring. Tror den ligger under bild-ställ in... Där kan du ändra bilderna så att de blir gulare eller kallare m.m. Ibland går jag in på kurvor och ändrar lite och ibland på kontrast.
Nu på senare tid har jag börgat använda mig av olika makron. Kanon för den som inte är superhaj på att fixa själv. De finns att ladda ner gratis på internet.. på tex http://www.atncentral.com/download.htm

Med ett makro behöver du bara trycka på en knapp för att fixa ditt kort på olika vis..Alla inställningar ligger färdiggjorda i makrot..Under detta inlägg finns ett kort på 2 barn som jag har fixat med ett makro..tyvärr har jag inte orginalbilden här. Ok. det här är inte det bäst fixade kortet direkt men jag vill bara visa själva principen. Makrot heter Vintage och gör kortet lite svartvitt med inslag av färger.

Ett annat sätt som jag älskar, är att göra en kopia av bilden och sen ställa sig på kopialagret och gå in på filter..välj oskärpa- gaussisk oskärpa tror jag den heter. gör kortet så suddigt du vill, tryck ok.. sen väljer du suddigummet i verktygslådan och suddar fram det du vill ska bli skarpt.


Här har jag markerat granen och sedan gjort den suddig. sedan har jag suddat fram kulorna för att få de skarpa. På kortet som ligger under detta inlägg så har jag suddat fram Albin och Clara och låtit bakgrunden bli suddig..
Sen finns det en hel vetenskap om man vill använda penslar..men det tar jag vid ett annat tillfälle. Vill du ha hjälp med något så är det bara att maila mig men just nu är jag lite krasslig och borde gå och sova.
Nattinatti.

Kommentarer

  1. Kul att jag hittat till din fina blogg, den har jag nog missat, tack för snälla ord i min blogg.

    SvaraRadera
  2. jaha, det är du me julgranen.. den har jag ju sett på scrappiz.. =) Nä, jag har inte kollat upp det nåt mer.. Tyckte inte jag fick nåt riktigt bra svar. Å så tycker jag det verkar lite för avancerat att hålla på me.. Då köper jag ist.. haha.. Men jag kan tipsa om en annan sak jag har testat.. Inget märkvärdigt i sig.. Men du vet alla overlays som finns jag testade att kopiera av ett sånt + nåt annat jag ahde hemma på oh papper å det blev faktiskt riktigt bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

♥♥ thank you for leaving a comment to me ♥♥