Photo book- POST FOTO

fotobok-example

fotobok-example-favoritepage

Last week I made a photobook in 3 hours. 29 pages.. I found all the layouts and borders and templates right in the program that i downloaded from Postfoto. Actually..this is a really great and easy program to use if you would like to make a photobook.
 

Postfoto

För ett tag sedan fick jag en förfrågan från företaget Postfoto om jag ville göra en fotobok hos dem och skriva lite om mina åsikter om programmet/Företaget. Självklart tog jag chansen och provade det. Jag har tidigare .. för drygt ett år sedan provat deras program och tyckte då att programmet var lätt att använda men inte så värst avancerat..eller flashigt.  Dock blev boken jag beställde då superfin i färgerna och pappret och bindningen var av högsta kvalitet. 


Nu, ett år senare, då jag provade programmet igen, hade det hänt en hel del. Nu finns det massor av ramar/templates och layouter att väja på. Bakgrundspapper fanns det också många att välja på- både enfärgade och mönstrade och temapapper. Det bästa vara att man kunde lägga på olika ramar/border på fotona. Det gillade jag. Det var riktigt roligt att göra boken och jag gjorde den på ca tre timmar. Normalt gör jag alltid mina sidor först i Photoshop och  lägger på både text och ramar och blommor mm .. och sedan laddar jag upp hela sidan i programmet. Det brukar alltså ta mig ett par månader i vanliga fall att göra en fotobok.ca 40 sidor. Ok.. jag kanske inte får det exakt som jag vill ha det då jag gör boken nu i programmet direkt, men jag är förvånansvärt nöjd ändå med tanke på hur kort tid det tog att göra den. Du vet.. normalt brukar man säga.. jag borde göra en fotobok.. å så får man aldrig till det då man vet att det tar så lång tid att göra sidorna själv.. Nu gjorde jag verkligen en fotobok på en gång då jag kände för det och sedan hade jag den i lådan bara efter några dagar. 


Temat för boken var färger. Jag har blandat massor av olika foton på barnen och deras vänner och kusiner hej vilt. Jag ville ha riktigt färgglada sidor och har med andra ord ökat upp hue/Saturation på fotona då jag redigerade dem och sedan även valt foton från sommaren och utomhusbilder som har innehållit fina färger. 


I och med att jag gjorde boken så är jag även med i en tävling (Min Fotobok) som postfoto har. =) Min motivering till varför jag borde vinna tävlingen är helt klart... för att jag har slagit alla mina tidigare rekord i att producera något så bra på så kort tid och det tack vare postfoto.  Ja jag vet.. det låter lite klämcheckt men faktum är att jag är mycket nöjd.. faktiskt... Det var riktigt kul att använda programmet och jag är ganska kräsen av mig.  Fortfarande skulle jag vilja byta ut lite färger och så i programmet men det är ju en smaksak.. Huvudsaken är att det är lättarbetat. Normalt tar det dessutom ett bra tag att ladda upp boken då jag tex använder My photobook.. men den här boken gick det supersnabbt att ladda upp på Postfotos sida.


Oj.. det här var nog det längsta inlägget jag har skrivit på evigheter tror jag. Fast det är ju alltid lättare att skriva på svenska än engelska.. Jag är ju ingen hejjare på engelska men försöker knåpa ihop lite inlägg ändå .. då jag har så många besökare från resten av världen så måste jag nog det..


Godnatt

Kommentarer

  1. Verkligen superfint!! Kul med en färg glad fotobok!! Jag gjorde en i helt svart/vitt med bilder från graviditeten, men nu är det redan dags för "mitt första år" boken!! Kul med inspiration!! Kran

    SvaraRadera
  2. Beautiful - I love your photographs - bravo!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

♥♥ thank you for leaving a comment to me ♥♥